tiistai 1. marraskuuta 2011

10. Äidinkieli, kuvataide

Opintokokonaisuus äidinkieleen ja kuvataiteeseen
Tekijät: Markus, Erkka, Jaakko

OPINTOKOKONAISUUS
-Käsittää 8 x 45 min äidinkielen ja kuviksen oppitunteja, joissa otetaan laajalti huomioon OPS:n aihekokonaisuudet ja oppiaineiden integrointi.
-Aiheena “ Tulen elämä”
-Ryhmätyötä noin 4 hengen ryhmissä
-Luokka valmistaa ja opettaja nitoo yhteen A2-kokoisen lehden. Kukin ryhmä laveeraa A2-arkin tulen väreillä ja sommitelee sille osa-alueeseensa liittyviä kuvia ja tekstejä.

INTEGROINTI
-Opintojakso integroidaan äidinkielen opetukseen ja toteutetaan osittain tietokoneella.
-Tekstien käsittelyssä tarvitaan maantietoa, historiaa ja tietotekniikkaa.
-Yhdistetään itse tuotettua ja lainattua kuvamateriaalia.
-Luetaan ja käsitellään uutistekstejä sekä tuotetaan omia fiktiivisia tekstejä.

RYHMÄTÖIDEN AIHEET
1) Tulen tuhoava vaikutus
2) Tulen käyttö teollisuudessa
3) Tulen käyttö kotona ja mökillä
4) Tulen elämää uudistava vaikutus
5) Tuli taiteessa
Jokainen ryhmä kokoaa sivun omaan aiheeseensa liittyvistä fiktiivisistä ja todellisista kuvista ja teksteistä.

ERIYTYS
-Oma sivu tulee saada mahdollisimman täyteen kuvista ja teksteistä
-Ryhmä kirjoittaa omat tulitekstinsä ja liittää ne sivulle. Teksti voi olla tositarina tai fiktiivinen seikkailu
-Kuvien ja artikkeleiden reunoja voi opettajan läsnäollessa käydä polttamassa ulkona
-Valkoiset paperiarkit voi vielä ylimaalata vesiväreillä

TUNTIEN RAKENNE
1-2: Käydään ryhmätöiden aiheet yhdessä huolella läpi ja jaetaan ryhmät. Käydään Tuli on irti –näyttelyssä.
3-4: Laveerataan A2-arkki. Perehdytään lehden taittamiseen ja tekstilajeihin lehdissä.
5-6: Etsitään uutisia ja tulikuvia. Käsitellään ja printataan tekstejä . Kirjoitetaan mahdollinen oma tarina ja kuvitetaan se.
7-8: Jatketaan edellisestä. Tarinoiden viimeistely ja kuvitus. Sommitellaan kuvat paperille ja hiotaan visuaalinen ilme kuntoon polttamalla ja maalaamalla.

OPEN PROJEKTI
-Opettaja vastaa projektin vauhdikkaasta etenemisestä ja kannustamalla ja eriyttämällä ohjaa oppilaat saamaan työnsä valmiiksi mahdollisimman samanaikaisesti.
-Opettaja nitoo työt yhteen ja liittää lehteen mahdolliset kannet.
-Luokan oman lehden voi laittaa luokkaan kiertämään.
-Opettaja voi skannata lehden ja taittaa siitä vaikka koko kouluyhteisölle jaettavan verkkolehden.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti