tiistai 1. marraskuuta 2011

15. Tuli-muistoja opetuskokeilu

Tulimuistoja
Tuli on irti –näyttely Logomossa ja näyttelyä seuraava oppitunti
Kaisu Niinikorpi ja Tony Sundell

Näyttelyssä
Ennen näyttelyyn menemistä oppilaille kerrotaan, mitä näyttelyssä tehdään: kierretään, keskustellaan ja tehdään kuvallisia muistiinpanoja. Oppilaat tekevät opettajan valitsemissa kohteissa kuvallisia muistiinpanoja parhaiten mieleen jääneestä asiasta. Tarkoituksena on, että kuvalliset muistiinpanot olisivat luonnoksenomaisia, ei tarkkoja kuvia.

ANIMAATIO
Ennen animaatiota oppilaille annetaan tehtävä: Poimi yksi positiivinen tuleen liittyvä asia. Animaation jälkeen keskustellaan siitä ja kysytään: Mitä hyvää/pahaa tuli voi saada aikaiseksi?

TULEN TEKO
-Opas näyttää tulen tekoa
-Keskustelua avotulimuistoista, esim. ruokailu
-Kuvamuistiinpano parhaiten mieleen jääneestä asiasta

TIIRIKKALANKATU VUONNA 1827
Ennen tulipaloa:
Oppilaat kiertelevät tilassa ja miettivät: Millä tavalla asunnossa näkyy tuli? (Kahvi, takka, kynttilä; huom. paloturvallisuus.) Miten asumus eroaa nykypäivän kodista? (Valaistus, lämmitys, vrt nykypäivä.)
Tulipalon jälkeen:
-Näyttelytilan lattian kokeilu: Miksi maa on lämmin?
-Oppilaat etsivät tilasta värejä (esimerkiksi ikkunasta tulevan savun loimu)
-Huomiota savuun: miltä se näyttää
-Kuvallisia muistiinpanoja Tiirikkalankadusta

PALON SAMMUTUS
-Hevosvaunun ja paloauton tutkiminen: Miksi ne ovat punaisia?
-Ryhmäkuva lämpökamerakuvasta
-Kuvallisia muistiinpanoja

SEPPÄ
-Työkalujen kokeilua
-Miten pimeä/valo näkyvät tilassa?
-Ilman tulta ei työkaluja oltaisi voitu valmistaa
-Välineiden käyttötarkoitus, arvuuttelua mitä milläkin välineellä on tehty

LÄMMIN TUPA
-Punaisen/sinisen käyttö astioissa: Mitä mielikuvia värit herättävät?
-Keramiikka-astia: poltto ja ruoan valmistus: Miksi esine on sen näköinen kuin se on?
-Silitysrauta: Mikä tämä esine on, miksi se on hellalla?
-Pallogrilli: Kenelle tämä on tuttu – mitä muistoja se herättää?
-Yhteiset kuvalliset muistiinpanot sepästä tai tuvasta

PELIT
-Ryhmä jaetaan kahteen osaan ja lapset kokeilevat pelejä

KARTTA
-Oppilaat tutustuvat karttaan itsenäisesti, keskustelua itsenäisen tutkimisen jälkeen

ROVIO
-Kierroksen loppukoonti: Mitä jäi mieleen?


Koulussa
Alkurauhoittuminen
10 min:
Tarkastellaan Logomossa tehtyjä kuvallisia muistiinpanoja. Jokainen oppilas kertoo muistiipanojensa pohjalta, mikä jäi parhaiten näyttelystä mieleen ja miksi. Samalla opettaja kertaa näyttelyssä tapahtuneita asioita.
5 min: Katsotaan opettajan ottamia valokuvia Logomosta. Mitä tehtiin ja miten kuvat liittyvät tuleen? Oppilaat saavat kertoa vielä muistojaan ja ajatuksiaan näyttelystä.
5 min: Tehtävänanto: ”Mieleenpainuvin tuleen liittyvä muisto”. Logomossa tehtyjä kuvallisia muistiinpanoja voi käyttää virikkeenä.
5 min: Tekniikan opetus. Opettaja näyttää, miten vahaliituja ja puolipeitevärejä käytetään; miten liidut hylkivät vesiväriä. Opettaja havainnollistaa miten erilaista jälkeä liiduilla syntyy, jos niitä painaa vähän tai paljon. Malaa puolipeiteväreillä sekä märälle ja kuivalle paperille että liitujen päälle.
45 min: Oppilaat luonnostelevat töitään ja tekevät varsinaiset työt. Opettaja kiertää ja ohjeistaa oppilaita.
15 min: Oppilaiden luonnokset ja lopulliset työt asetetaan luokan eteen ja töistä keskustellaan. Halukkaat saavat kertoa omasta työstään ja loput työt käsitellään siten, että muut sanovat, mistä työstä haluaisivat kuulla lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti