tiistai 1. marraskuuta 2011

17. Palaneet esineet -opetuskokeilu








Kuvataideoppituntikokonaisuus 6. luokalle



Jenni Ankelo & Tanja Amper
Turun palo ja esineitä hiilestä, 2 x 45 min

Oppitunnin tavoitteena on valööreihin tutustuminen hiilen avulla, sekä erilaisten esineiden muotojen hakeminen ja tutkiminen. Oppilaat hiiltävät piirustushiilellä A3-paperin aivan täyteen mustaa eri valöörejä kokeillen. Mustaksi hiilletystä paperista lähdetään etsimään palaneiden esineiden muotoa säämiskällä piirtämällä/hiiltä poistamalla. Yksityiskohtia voi korostaa hiilellä. Olennaista on miettiä mitä esineitä 1800-luvulla, Turun palon aikaan on ollut ja miten ne ovat saattaneet vaurioitua tai muuttua palossa.


Huomionarvoista! Tämän oppitunnin työskentelytapa on varsin sottaista, joten siihen on suotavaa varautua hyvin suojavarustein. Pulpetit kannattaa suojata esimerkiksi sanomalehdillä ja oppilailla on hyvä olla suojatakit. Hiiltämisessä syntyvää murua varten on hyvä olla esimerkiksi harja tai rätti. Myös käsienpesupisteen ruuhkaan kannattaa etukäteen varautua. Töiden fiksaamiseen kuluu paljon aikaa ja fiksatiivia, joiden kohdalla työturvallisuus on oltava kunnossa.

Tunnin kulku
Visuaalinen viritys valööreihin ja hiili
Opettajan johdolla tutkitaan valöörejä palaneesta hiiliseinästä. Mukana virikkeenä myös oikeaa, käsin kosketeltavaa hiiltä.
Hiili materiaalina: miten se on syntynyt?

Tehtävän aloitus: paperin hiiltäminen
Oppitunnin tavoitteet ja ohjeet lyhyesti läpi, ohjeet hyvä olla esillä esimerkiksi taululla.


Työskentelyn aloitus: Hiilletään paperi. Kannusta rohkeaan kokeiluun.
Visuaalinen viritys Turun paloon ja Carl Wahlgren-kehytkertomus
Opetuskeskustelua Turun palosta. Carl Wahlgren oli leipurioltermanni joka asui vaimoineen uudessa talossa Tiirikkalankadulla. Turun palossa Tiirikkalankatu paloi täysin, mutta henkilövahingoilta vältyttiin. 1800-luvun esineistöä. Pohditaan materiaaleja ja miten ne käyttäytyvät tulen kanssa.

Tehtävää jatketaan: esineiden kaivaminen hiilestä
Hiilletystä paperista haetaan esineiden muotoja säämiskällä. Opettaja esittelee tekniikkaa.
Pidetään mielessä: miten esineet muuttuvat tulen vaikutuksesta?

Loppukäsittely
Pareittain: Tutki kaverin työtä ja keskustele kaverin kanssa työstä. Jokaiselle parille jokin tietty, oma tarkkailunkohteensa. Miten valöörit ovat onnistuneet, ovatko esineet 1800-luvun esineitä. miten esineiden muodoissa on otettu huomioon tulen vaikutus, missä kohtaa työssä on kaikista tummin, entä vaalein kohta jne. Jokainen pari saa kertoa vastauksen itselleen annettuihin kysymyksiin yhteisesti.Yhteisesti: Tutkitaan töitä ja käydään yhteenveto työtavasta ja siitä mitä on opittu. Töiden fiksaamisen suorittaa opettaja, mutta opettaja voi malliksi fiksata yhden työn oppilaiden nähden. Huomioitava turvallisuus!


Logomo: Tuli on irti
Näyttelykäynnin teema on Turun palo historiallisena tapahtumana. Käynti on sidottu aiempaan kuvataidetuntiin Turun palon, Carl Walhgrenin ja esineistön kautta.
Huomionarvoista! Logomon Tuli on irti –näyttely on näyttelytilana opettajalle haastava, sillä se on avoin ja yhdellä silmäyksellä on paljon nähtävää. Ryhmänhallinnallinen osuus korostuu. Lisäksi näyttelyyn liittyvästä runsaasta tekniikasta johtuen tilassa on paljon melua.

Tunnin kulku
Aloitus Logomon tiloissa, tulinäyttelyn ulkopuolella. Pohditaan yhdessä Logomoa näyttelytilana ja Logomon historiaa. Mistä Logomossa ja tulinäyttelyssä on kyse? Turun kulttuuripääkaupunkivuosi 2011.

Tulinäyttelyn alkuanimaatio
Mistä animaatio kertoi? Miten ihmiskunnan historiassa tuli on näyttäytynyt hyvänä asiana? Entä pahana asiana?

Tiirikkalankadulla ennen paloa
Muistellaan kuvataidetunnilla käsiteltyä Tiirikkalankadun historiaa Turun palon aikaan. Bongataan Carl Wahlgren ja hänen vaimonsa Maria..Tutkitaan arkkitehtuuria: miten Tiirikkalankatu eroaa nykyisistä Turun kaduista? Onko Turussa jossain vielä samanlaisia katuja? Missä?
Oppilailla aikaa omatoimiseen tarkasteluun ja lämpökameran kokeilemiseen.

Tiirikkalankadulla palon jälkeen
Miten paloa voi aistia eri aistein?Tutkitaan hieman jo kuvataidetunnilla tutuksi käyneitä valööreja.

Pelastetut esineet
Tarkastellaan esineitä ja mietitään miksi ihmiset ovat pelastaneet niitä. Mitä esineitä tämän päivän ihmiset pelastaisivat? Entä mitä itse pelastaisit?

Sammutetaan palo!
Lyhyesti kuvailua sammutuksen historiasta ja eritoten haasteista 1800-luvun puutalomiljöössä.
Oppilaille omaa tutkimusaikaa: paloauto, lämpökamera, palomiehen varusteet.

Sammutetaan palo! – toiminnalliset
Vesipumpun toiminnasta lyhyesti. Oppilaille omaa aikaa vesipumpun kokeilemiseen ja pelastuspelin kokeilemiseen. Opettaja organisoimassa niin, että jokainen saa kokeilla.

Turun palo –elokuva
Katostaan elokuva, kysymyksiä elokuvan jälkeen pohdittavaksi: Miten suuri osa Turusta paloi? Mistä palo syttyi? Mikä edesauttoi palon leviämistä? Pysähtyikö palo Aurajokeen? Mitä merkittäviä rakennuksia paloi? Keskustelua Turun palosta historiallisena tapahtumana.


Loppukoonta: Tehtävämonisteen läpikäyminen. Yleiset tunnelmat käynnistä.


KUVAT: MARJO RÄSÄNEN

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti