Julia Savtchenko ja Tiina Aatola
-Oppilas tutustuu kuviin eri kuvakulttuureista.
-Oppilas harjoittelee ja kokeilee sekatekniikkaa käyttämällä puolipeitevärejä, hiiltä ja/tai vahavärejä.
-Oppilas kuvaa omaa näkemystään tulen hallitsijasta.
-Oppilas katsoo muiden töitä ja kuulee toisten tarinoita valmiista töistä.
-Oppilas arvioi muiden töitä.
Oppilas ymmärtää ja hahmottaa työskentelyn prosessinomaisuuden.
Oppilas heittäytyy tekniikan tuomiin mahdollisuuksiin ja käyttää sitä kokeillen.
Oppilas osaa sekoittaa värejä paletin perusväreistä.
Oppilas huolehtii työvälineistä ja työtilan siisteydestä.
Oppilas osaa perustella omia näkemyksiään ja mieltymyksiään.
Oppilas arvostaa omaa ja muiden töitä.
VIRITTÄYTYMINEN TEHTÄVÄÄN
•Opettaja avaa keskustelun pyytämällä yhtä oppilasta sytyttämään kynttilän pimeään luokkaan
- Todetaan, että sytyttäjä oli juuri äsken tulen hallitsija!
-Pohditaan, millä eri tavoin oppilaat ovat arjessaan hallinneet tulen käyttöä: oppilaat jakavat luokan kesken kokemuksiaan
KUVASARJA: TULEN HALLITSIJAT
•Keskustelun jälkeen opettaja näyttää diasarjan ”Tulen hallitsijat”
• Kuvat on valittu eri kuvakulttuureista, jotta tulisi mahdollisimman monta näkökulmaa asiaan
• Mukaan on livautettu myös seppä Logomon näyttelystä, jotta näyttelyyn mentäessä oppilaat voisivat kokea yhtenäisyyttä oppitunnin ja ”Tuli on irti!”-näyttelyn välillä
• Kuvista keskustellaan: jokaisesta kuvasta kysytään esim. ”Miltä aikakaudelta kuva on?” Missä kuvan tapahtumat sijaitsevat?” (Mistä kulttuurista kuva on?)”Mitä kuvassa tapahtuu?” jne.
•Keskustelussa huomioidaan ihmisen PYRKIMYS hallita tulta, mutta myös sen arvaamattomuus: ”Mitä tapahtuu, jos tuli pääsee irti?”
KUVAT:
Kuva1: Kainuun Sanomat (tulipalo) (http://www.sourander.com/blog/?m=200908)
Kuva2: http://www.chinese-paperlanterns.com/
Kuva3: Jaakko Seppä Logomon Tuli on irti!-näyttelyssä
Kuva4: http://www.gettyimages.fi/detail/56460453/Hulton-Archive
Kuva5: http://jeaninehenderson.blogspot.com/2010/11/fire-eater.html
Kuva6: Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset 1893
Logomon näyttelykäynti sidotaan kuvataidetunnin ”Tulen hallitsijat” teemaan
-Kierroksella tuli on vuorotellen hallinnassa, irti ja jälleen hallinnassa. Asiaan kiinnitetään huomiota kysymyksin ja keskusteluin
Tavoitteet:
• Oppilas tutustuu Logomoon tilana ja museoympäristönä
•Oppilas tutustuu tuleen eri näkökulmista
•Oppilas saa kaikkiin aisteihin perustuvia elämyksiä
•Oppilas tutustuu kotikaupunkinsa historiaan
Tehtäviä Logomo-käyntiin perustuen:
1)Still-kuvat (”elävät veistokset”):
- oppilaat esittävät tilanteen, jossa ihminen ja tuli kohtaavat
2) Kuvistyö näyttelyn jälkeen:
- ”Mikä oli sinusta näyttelyn kiehtovin osio? Toteuta vapaavalintaisella tekniikalla kuva!”
KUVAT: MARJO RÄSÄNEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti