tiistai 1. marraskuuta 2011

16. Tuli-opetuskokeilu 4. luokalle




















Mielikuvia tulesta 75 min
Tavoitteena selvittää oppilaiden ajatuksia tulesta ennen Tuli on irti! -näyttelykäyntiä.
Tunti aloitettiin katsomalla tuli-videota (esim. http://www.youtube.com/watch?v=e_BL5EKwSqE&NR=1&feature=fvwp ).


Pyysin oppilaita katsomaan tulta ja kuuntelemaan sen ääntä. Tehtävänä oli miettiä, mitä asioita, tunteita, muistoja tai tilanteita siitä tulee mieleen. Työ tehtiin A4-kokoiselle paperille. Välineen oppilaat saivat valita kolmesta vaihtoehdosta, jotka olivat huopakynät, peitevärinapit tai muovailuvaha. Valmiiden töiden arviointi toteutettiin pienten lappujen avulla. Jokainen oppilas sai laput, joissa oli seuraavat sanat: iloinen, surullinen, jännittävä, värikäs ja huolellisesti tehty. Nämä laput oppilaat saivat laittaa toistensa töihin. Laput luettiin ja oppilaat saivat kertoa töistään. Tunnin lopuksi katsottiin kahden taiteilijan näkemyksiä tulesta (Joan Miro: Firedance, Eero Järnefelt: Kaski). Taiteilijoiden teoksien tarkastelussa keskityttiin kuvailemaan niiden tunnelmaa.


Paikkoja, hahmoja, ajatuksia ja kysymyksiä näyttelystä


Näyttelykäynnin jälkeisen tunnin aloitin näyttämällä oppilaille Roviossa, liekkien keskellä, otetun luokkakuvan. Tämän jälkeen kolme oppilasta sai tulla selittämään Alias-pelin tyylin kolme eri näyttelyn paikkaa (sammutuspumppu, Tiirikkalankatu, paloauto) luokalle. Näin näyttelykäynti palautui oppilaiden mieleen. Tunti jatkui taidekuvien katsomisella (Edward Munch: Huuto, Paul Gauguin: Fire Dance). Kiinnitin oppilaiden huomion hahmojen sijoitteluun maalauksessa sekä hahmojen ajatuksiin.


Tehtävänä oli piirtää hahmo johonkin Tuli on irti! -näyttelyn paikkaan. Hahmo sai olla näyttelystä tuttu tai vaikkapa sarjakuvahahmo. Erilaisia näyttelyn hahmoja kerättiin liitutaululle (Seppä Jaakko, Leipuri Whalgren, Tulikettu, Fenix-lintu, palomies, animaation henkilö). Oppilaiden piti myös miettiä mitä hahmo ajattelee tai kysyy ja liittää työhönsä puhekupla. Työ tehtiin kuivapastelliliiduilla mustalle A3-kokoiselle paperille. Ennen työskentelyä tarkastelimme kahta kuivapastelliliitutyötä. Kiinnitin oppilaiden huomion töiden runsaaseen värien käyttöön. Oppilaat saivat myös pienen kokeilupaperin, johon sai kokeilla erilaisia värisekoituksia. Tunnin jälkeen työt suihkutettiin fiksatiivillä.


Arviointihetkellä työt olivat kiinnitetty liitutaululle magneeteilla. Piirtoheittimen valo oli heijastettu töihin, muuten luokka oli pimeänä. Oppilaat saivat kertoa töidensä paikoista ja henkilöistä.


Tulitanssi-maalaus


Tunti alkoi tunnemaalausharjoituksella. Oppilaat saivat A6-kokoiset paperit, jotka he jakoivat viivottimen ja lyijykynän avulla kolmeen osaan. Harjotus tehtiin pullopeiteväreillä. Näytin oppilaille kolme erilaista virikettä (kuva kissanpennusta, Mötörhead: Ace of Spades, kuva palaneesta Tiirikkalankadusta). Jos oppilaat eivät ole aikaisemmin tehneet tunnemaalausta, on virikkeiden hyvä olla helposti tulkittavia. Jokaisen virikkeen jälkeen oppilaat maalasivat yhden osan paperistaan ja värejä vertailtiin yhdessä.
Harjoituksen jälkeen tarkasteltiin kahta maalausta (Joan Miro: Fire Dance, Paul Gauguin: Fire Dance). Taidekuvien tarkastelussa keskityttiin tunteen kuvailuun ja siihen, mitä teoksen nimi kertoo. Paul Gauguinin maalauksen yhteydessä opettaja voi puhua myös ekspressionismista taidesuuntauksena.


Oppilaiden tehtävänä oli maalata tunteesta tulitanssi. Työ tehtiin lattialla suurelle voimapaperille pullopeiteväreillä. Lopuksi oppilaat saivat kirjoittaa tunteensa pienelle lapulle ja kiinnittää sen oman maalauksensa kohdalle. Oppilaat saivat kiertää paperin ja katsoa muiden töitä sekä kertoa, mitä tunteita maalauksissa on. Tulijakso oli kiva päättää suureen, koko luokan yhteiseen maalaukseen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti